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Studien
Caf9.5
Caffeine – Forschung
Hilft wahrscheinlich
1.037 begutachtete Studien
Was die Evidenz sagt
Hilft wahrscheinlich
Caffeine scheint in 29 von 35 Studien mit messbaren Effekten zu helfen — die Evidenz tendiert klar ins Positive.
Die meiste Evidenz stammt aus hochwertigen Meta-Analysen und randomisierten Studien, veröffentlicht 2008–2026 mit einer typischen Studiengröße von 91 Teilnehmenden.
Basierend auf 1.037 Studien · 164 Meta-Analysen · 733 RCTs · 278,220 Teilnehmende insgesamt
Konfidenz
Hohe Konfidenz
Was die Studien gefunden haben
29geholfen5unklar1nicht geholfen· 1002 weitere ohne bewertete Effektdaten
Nach Outcome
Cognitive functionVerbessert die Konsolidierung und den Abruf des Kurzzeitgedächtnisses · 30-60 Minuten
Hilft wahrscheinlich133 Studien
Endurance & exercise performance2-4 % Verbesserung der Ausdauerleistung · 30-60 Minuten vor dem Training · Universell leistungssteigernd; verbessert Zeit bis zur Ermüdung und Leistung · 30-60 Minuten
Hilft wahrscheinlich128 Studien
Muscle strength & power
Hilft wahrscheinlich77 Studien
Therapeutic & clinical
Hilft vermutlich60 Studien
Weight managementAkuter thermogener und lipolytischer Effekt · 30-60 Minuten
Hilft wahrscheinlich43 Studien
Heart & blood pressure
Hilft vermutlich42 Studien
Sleep & insomnia
Hilft wahrscheinlich17 Studien
Safety profile
Überwiegend Mechanismus / Beobachtung14 Studien
Focus & attentionVerbesserte Aufmerksamkeit, Konzentration und Reaktionszeit · 30-60 Minuten
Überwiegend Mechanismus / Beobachtung11 Studien
Migraine & headache
Überwiegend Mechanismus / Beobachtung10 Studien
In Zahlen
Aus 109 Studien mit messbaren Effekten gezogen
Wahrscheinlich echte Effekte
74%
über Studien hinweg
Untersuchte Personen
278k
typische Studie: 91 Personen
Stärkste Designs
897
164 gepoolt, 733 randomisiert
Zeigte Nutzen
83%
29/35 Studien
Wie lange Studien liefen
1–4 Wochen
1
3+ Monate
1
Untersuchte Populationen
General population14
Athletes7
Adults4
Healthy participants2
Aktives Forschungsgebiet
495 Studien in den letzten 5 Jahren · Neueste Meta-Analyse: 2026
200820172026
1Meta-Analysen=689 · large study2026
Notably, the use of moderate caffeine doses (4-6 mg·kg -1 ) appears to produce a more consistent ergogenic effect.
However, aerobic responses to caffeine vary substantially, with time-trial performance ranging from ~-3% to +16%.
Data were pooled using standardized mean differences (SMDs) and 95% confidence intervals under random-effects models, and risk of bias was assessed using the Cochrane Risk of Bias tool.
Both low and moderate caffeine doses significantly reduced time-trial completion time relative to placebo.
The relationship between caffeine intake and IBD risk varies by region, age, caffeine source, smoking, and education level.
Wu X et al. · Journal of gastroenterology and hepatology (2026)
Kein klarer Effekt
← SchlechterKein EffektBesser →
The meta-analysis showed no significant association between caffeine intake and IBD (RR = 0.84, 95% CI = 0.68-1.04).
In Americans, caffeine increased UC risk by 68% (RR = 1.68, 95% CI = 1.17-2.42).
Age analysis showed caffeine increased IBD risk by 4.52 times in those ≤18 (RR = 4.52, 95% CI = 1.59-12.88) but decreased risk by 7% in those >18 (RR = 0.93, 95% CI = 0.73-1.18).
3Fat oxidation rate during exerciseMeta-AnalyseCited 36×n=2,020 · very large study2020
However, the fitness level of the participant may modulate the magnitude of the effect of caffeine on fat oxidation during exercise.
Collado-Mateo D et al. · Nutrients (2020)
Groß Nutzen
← SchlechterKein EffektBesser →
Likely real
A subsequent meta-analysis was performed using the random effects model to calculate the standardized mean difference (SMD).
The meta-analysis revealed that caffeine significantly (p = 0.008) increased the fat oxidation rate (SMD = 0.73; 95% CI = 0.19 to 1.27).
This increment was consistent with a significant (p = 0.04) reduction of the respiratory exchange ratio (SMD = -0.33; 95% CI = -0.65 to -0.01) and a significant (p = 0.049) increase in the oxygen uptake (SMD = 0.23; 95% CI = 0.01 to 0.44).